Med rätt att döda

death row

Detta inlägg ska till skillnad från alla andra inte handla om mig. Jag skänker tankar och rader till de två unga män som just nu befinner sig på death row på det värsta fängelset i USA. Den tredje som intervjuades avrättades/mördades år 2005 efter 16 års väntan på döden.

Det är otroligt lätt för oss att säga att de som dödat inte ska få leva.. Såklart att det är lätt för oss som inte har någon anknytning till dem överhuvudtaget.
Vi kan omöjligt föreställa oss ett liv fyllt av misshandel och andra övergrepp av såväl föräldrar som totala främlingar. Vi kan omöjligt föreställa oss den mardröm som människor i världen lever i varje dag.
Både Clinton Young och Obie Weathers är två unga män som olyckligtvis hamnade i den mardröm vi aldrig någonsin ens vill drömma.

George W Bush försöker förbjuda abort i USA. Han anser att människan inte har rätt att bestämma vilka som ska få leva eller dö.
Precis som jag hoppas jag att ni ser hur motsägelsefullt detta är då det är fullt tillåtet med dödsstraff.


Jag har valt att behandla en otroligt svår fråga idag och jag vet egentligen inte om jag kommer komma fram till någon slutsats. Fram till igår var jag stensäker på att det bästa är att få bort dem som kan försämra samhället för oss andra. Helt känslokallt tänkte jag inte överhuvudtaget på mördarens situation utan endast på offret och dess anhöriga. Jag är övertygad om att fler än jag tänker så. Efter programmet och efter att ha sovit på saken ser jag inte bara den sidan. Jag ser den där andra, jag ser orsakerna till att morden sker och det är just det vi i första hand måste motverka.

Trots att 94% av de som sitter på death row inte kommer ut därifrån levande hoppas jag något helt otroligt mycket att Clinton och Obie förklaras oskyldiga i rättegångarna som pågår trots att de bevisats skyldiga tidigare. Inte för att jag tror på deras oskuld utan för att jag anser att dom förtjänar en andra chans.

Bort med dödsstraffet och lägg istället mer pengar på att motverka att brotten sker överhuvudtaget. Pengar har USA gott om, men det verkar inte bättre än att de spenderas på helt fel saker (som vapen och annat som gör att brotten och dödandet bara ökar till exempel)

Jag vet också att de gärna vill ha brevvänner för att stå ut med dagarna i fängelset. Jag skulle aldrig någonsin klara av det! Jag skulle nog inget hellre vilja än att skriva men jag vet inte vad jag hade gjort om jag sedan fått reda på att dem avrättats.

Jag avslutar med några ord från Obie Weathers:

- "Could you imagine no human contact, no visits from family and friends, one hour out of your cage only to go to another larger cage and call it recreation, when there is nothing to recreate with but bars and concrete. How about 5 minutes showers? Or food rations that could barely sustain a child let alone a grown man."


.. i samma presentation skriver han:

- "I'm more than #999396. I am an individual, a human, just like everyone else on this earth. But in my small world I'm not treated as such."

clinton young Clinton Young

obie weathersObie Weathers



 


Kommentarer
Postat av: Ingrid Gassner-Al-Ammoush

Hallo,
I' m a German friend of Obie Weathers. Unfortunately we cannot see the broadcast of 45minuter over here. Is it possible to obtain a copy of this documentary. Whether on DVD or VHS; I would love to have one. Please contact me via [email protected].
Thank you and warm regards from Germany,
Ingrid :o)

2006-04-12 @ 01:15:55
Postat av: The little one

Hey, I'm a swedish girl and I saw the realityprograme at TV and I feel so sad about the two men, Obie and Cliton. They seem to be 2 wounderful guys and I cannot understand why Georage W. Bush build something that stupid. Can't he see that people can change?! Fight for the rigt guys! I hope that you can read this some day.

2006-06-17 @ 15:37:39
Postat av: Johanna

Hallåj! Har 4 brevvänner på deathrow, varav 3 i Texas och 1 i Ohio. Bl.a. har jag Clinton Young i Texas.
Det är sjukt hur USA behandlar sina medmänniskor.
Framförallt deras straffsystem, att 1 mord väger tyngre än 10-15 mord och våldtäkter.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback