Why are you so kind?

stupid

Man kan inte bara vara snäll utan att folk börjar ifrågasätta varför.
Vad är han ute efter?
Vad har hon för baktanke?

Folk har svårt att förstå att ett leende kan räcka som tack.
Värst är det när tjej är snäll mot kille. Genast får han för sig att hon är kär och rusar därifrån om han inte är intresserad. Jag hoppas att det är en mognadsgrej och att snubbar slutar fly för att man är schysst.

Vissa människor är inte så schyssta tyvärr. Som människorna där jag jobbar som häller ut fem sopsäckar med skräp vi plockat upp. Det var bara till att dra på sig handskarna och ta upp skiten tills man kom till de vita maskarna i botten. Då klarade jag inte mer!
Eller de små irriterande barnen som går framför ens fötter och häller ut läsk tills drycken tar slut och burken slängs på marken. Jag ber dem schysst att ta upp den igen och visst det gör dem, men när jag vänder ryggen till hör jag burken falla. Jag ger upp och går därifrån.

Det är lätt att bli bitter när man går runt därute, speciellt nu när vi tvingas sitta i gassande sol och rensa ogräs förhand. Ni skulle sett sträckan som ska vara klar i augusti. Det får mig att undra om vi är de mest utsatta sommarjobbarna!

Trots detta syns det ett stabilt leende på mina läppar och vi sjunger och dansar och har vattenkrig och mycket annat som förgyller dagarna i solen.

Andra som förgyller dagarna är de härliga människorna som också dyker upp lite då och då. Det är dem som hämtar nytt kallt vatten åt oss och ger oss någon god frukt så vi får lite energi. Eller de som kommer gåendes med sina hundar och snackar bort en kvart. Det är sådana småsaker som man får lära sig att uppskatta.
Det hjälper inte att klaga över hur tråkigt det är att rensa ogräs eller hur drygt det är att måla. Allt i livet är inte roligt och då gäller det att man uppskattar att man fick ett bra lukjärn eller en lagom pensel.

Det lilla blir stort!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback